onsdag 9 augusti 2017

Träna gratis! SATS kostade mig 6600 kr/år

Som jag skrev i ett tidigare inlägg sparar jag 6600 kronor/år på att säga upp mitt gymkort. Jag insåg att jag inte befann mig i SATS lokaler tillräckligt ofta för att det ska motivera en så hög kostnad. Dock tränade jag tillräckligt då och jag tränar även tillräckligt nu. Grejen är den att man kan träna hur bra som helst gratis!


Löpning är gratis
Till att börja med springer jag en del. Jag älskar att sätta på mig löparskorna och dra ut på en skogstur. Eller varför inte en urban löprunda i stan? Många tycker att löpning är tråkigt men om man passar på att utforska olika miljöer samtidigt så blir löpningen lite mer spännande och omväxlande. Löpning funkar dessutom året om.

Utegym
Jag vet inte hur det ser ut i din kommun men här i Stockholm finns massor av utegym. Jag tycker att det är underbart inspirerande att vuxenleka i dessa lekparker för vuxna. Det måste vara bra för själen att dra i spakar och lyfta sig själv intill en skogsdunge eller vid en vacker promenadväg. Utegymen i Stockholm är ofta vackert placerade i naturmiljö. Jag anser att man kan använda utegymen större delen av året. Helt gratis!

Cykla till jobbet
När du cyklar till jobbet får du både vardagsmotion och kanske sparar du även in pengar på resekort eller bensin. Win-win! Promenera till jobbet är såklart även det en bra vardagsmotion.

Bada i sjön
Bada och simma i sjön är också härlig vuxenlek som är bra för själen och helt gratis. Den här sommaren har jag badat väldigt mycket.

Långpromenad eller powerwalk.
Senast jag tog en snabb promenad lyssnade jag på Börspodden. Jag dundrade fram i vacker parknatur och kände svetten pressas fram i pannan. Helt gratis.

Träna med Youtube eller appar
Idag finns en hel träningsvärld att upptäcka genom Youtube och träningsappar. Digitaliseringen har även nått hit.

Det här var några förslag och det finns garanterat fler tips. Har du något får du gärna lämna en kommentar.

Nu ska jag ut och springa! :)

2 kommentarer:

  1. Kör endast med gratisträning jag med. Bor precis bredvid slingan, så set är bara att dra ut.
    Försvarsmaktens gratis träningsapp duger finfint för mig ☺

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har inte testat den appen men får kolla upp. Jag kom på att många säkert kan ha tillgång till nåt litet skrotgym på jobbet eller i bostadsrättsföreningen. Ytterligare ett gratisalternativ. ja det gott i slingan! :)

      Radera