fredag 11 augusti 2017

Måste livskvalitet och ”unna sig” ställas mot sparande?

På sistone har det kommit en sund kritik mot överdrivet sparande. Jag har själv varit och är fortfarande en sparare på gränsen till hardcore, så jag tar verkligen åt mig. Jag har gjort saker som är halvt galna. Jag har diskat med halva disktabletter, jag har tejpat mina läsglasögon, jag har återanvänt fryspåsar, jag tar (fortfarande) tygpåse till Ica, jag har dammsugit min budget och mina månadsbetalningar efter onödiga utgifter. Jag har fått ihop en jävla massa sparpengar. Det ska inte förnekas. Dock har jag familj nu så varken kan eller vill spara lika mycket, även om jag fortfarande har hög sparkvot och vänder på kronorna.

En insikt som jag fått under mina sparår är att livskvalitet inte alltid behöver kosta pengar. Att ”unna sig” behöver inte betyda att ”köpa något”. Det är min kritik tillbaka till kritiken så att säga, och här vill jag uppriktigt bidra till ett uppvaknande.

Att livskvalitet absolut är förknippat med konsumtion låter som ett resonemang i Lyxfällan. Innan jag blev en storsparare var mina pengar alltid slut en vecka innan lön. För att klara mig lånade jag av mina föräldrar och ibland av kompisar. När min far dog hittade jag hans gamla anteckningar där jag kunde läsa mitt namn och noteringen ”lånat 300 kronor”. Pengarna gick till cd-skivor, märkeskläder, krogbesök, snabbmat, trisslotter, latte osv. Vad är allt det där värt idag? Hade jag mer livskvalitet då? Nej, nej och åter nej!

Det var genom att avstå allt det där som jag insåg vad livskvalitet är. En löptur i vackra omgivningar där mina ben lätt lyfter över rötter och stenar. En utflykt med min sambo med medhavd picknick. En stund i soffan med en bok med regnsmattret mot fönstret. Ett glas vin på balkongen i augustimörkret hellre än ett glas på krogen. Min bebis som sover på min mage. Vår lägenhet i vårt älskade område. Sommarens alla bad i sjöar runt om i Stockholm. Det är sådana saker som jag idag definierar som livskavitet.

Visst skulle jag kunna köpa en flaska Pol Roger var och varannan dag och utbringa en skål med min bebis och min sambo. Jag har faktiskt råd! Jag skulle kunna springa runt på stan och bära hem lyxiga pappåsar från NK. Jag skulle kunna vara en sån där cool storstadstyp som har en pappmugg med latte i morgonrusningen på t-banan. Sånt skulle jag kunna lägga pengar på.

Jag lever inte som bloggaren Onkel Toms stuga men jag väljer oftare cava än champange, köper hellre kläder på H&M än på NK och dricker mitt kaffe i muggtermos på t-banan. Jag kan inte klaga på min livskvalitet. Jag tror att jag och min sambo har sagt ”vilken underbar dag” varje dag den här sommaren (ok, nästan varje dag). Vi har njutit med vår bebis, gått långa promenader längs Mälaren, lånat bil och åkt runt på Österlen, badat i sjöar och i havet, joggat och powerwalkat, druckit te på balkongen, pysslat i lägenheten och bara njutit av sommaren. Det har inte gått mycket pengar.

Vad ska jag då ha mina sparpengar till? Livskvalitet är jag gratis. Nja, inte gratis. Det jag vill ha kostar. Jag vill kunna gå ner i arbetstid om några år. Jag vill kunna resa och jag vill kanske till och med köpa ett trevligt sommarställe. Jag vill ha en passiv inkomst så att vår familj har en ekonomisk trygghet. Jag vill ha långa sommarlov! För att få det hoppar jag Pol Roger, nöjeskonsumtion, latte och märkeskläder. Jag har galet hög kvalitet på mitt liv ändå.


Nu ska jag njuta av ett svenskt rosévin från Österlen. Det var fan inte billigt men någon gång ska man ju unna sig nåt. ;)

11 kommentarer:

  1. Superintressant inlägg i en viktig fråga. Enligt mitt sätt att resonera måste det finnas en balans mellan att leva och att spara. Livet är för kort för att slösas bort på att inte leva och det är även för kort för att levas utan att ha pengar och frihet.

    Däremot måste vi göra något åt ditt väl av förslag på dryck. Jag förstår att det bara var ett exempel men Pol Roger? Det finns bättre Champagne till halva priset. Då slipper man dricka Cava med ;).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Haha, ok jag håller med om Pol Roger och att det finns billigare och godare champagne. Läste ditt inlägg "Spara eller leva?" och tyckte att det var riktigt bra. Humor med att man inte behöver bajsa hos grannen eller kissa tillsammans. :))

      Radera
  2. Fantastiskt inlägg! Inspirerande och motiverande :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Inspirerande även för mig att få kommentarer här på bloggen.

      Radera
  3. Det ligger mycket i det du skriver! Bakom hälsan och lyckan kvalar pengar in som en av de viktiga ingredienserna i livet. Men som du skriver så behöver inte livskvalitén kosta så mycket i det vardagliga livet. Att sitta på en bänk i en park, vid en sjö, i solnedgången bredvid sin älskade. Kanske läser jag en bok om något intressant samtidigt som jag vet att vi ska vandra hemåt hand i hand. Nej livskvalité behöver inte handla om konsumtion i det vardagliga. Men pengamaskinen behövs definitivt på sikt om man vill uppleva världen och göra investeringar. Och det är ju också en form av livskvalité. Bra inlägg Sparpingvinen!

    Med vänlig hälsning,

    Atlas Investo

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Håller såklart med om att "bakom hälsan och lyckan kvalar pengar in som en av de viktiga ingredienserna i livet". Jag och min sambo ska precis iväg och bada i gråvädret. Gratis och gott för själen. :)

      Radera
  4. Mycket bra inlägg. Precis mitt i prick som vi försöker tänka och leva.

    /Leva drömmen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    2. Tack! Vi fortsätter att inspirera varandra!

      Radera
  5. Detta har jag också fått insikt om senaste tiden. Sparandet och intjänandet har blivit en mani för att få ett bättre liv med senare, vilket har gjort att jag har glömt att leva nu.

    Jag har en "plan" hur jag ska få ihop min ekonomiska frihet, vilket jag tänker följa men när jag ligger före den unna mig saker för en bättre tillvaro. De var inte tanke med min plan förut utan jag ville bara se hur lång tid de skulle ta, men nu får den ett annat syfte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant! Med åren kan förstås målet med sparandet förändras samt hur man vill spara. Det är en lättnad när man fått ihop ett större belopp. Man blir liksom lugnare. I alla fall blev det så för mig.

      Radera