fredag 11 augusti 2017

Mina kommande utdelningar 2017

Jag gillar aktieutdelningar. I min portfölj har jag just nu bara bolag som ger utdelningar en eller två gånger per år. Genom utdelningarna blir det konkret och tydligt att det är en utdelningsmaskin jag bygger upp.

De flesta utdelningar har jag redan inkasserat för 2017, men några återstår. Det är främst de bolag som har två utdelningar per år som är kvar, undantaget Clas Ohlson. Här är de utdelningar jag väntar på. Observera att sista dag för att få ta del av AstraZenecas utdelning redan passerat.

AstraZeneca  11 september 7,40 kr
Clas Ohlson 15 september 6,25 kr (Handlas utan rätt till utd 11 september)
Castellum 28 september 2,50 kr (Handlas utan rätt till utd 22 september)
Atlas Copco 2 november 3,40 kr (Handlas utan rätt till utd 27 oktober)
Hennes & Mauritz 17 november 4,85 kr (Handlas utan rätt till utd 13 november)

Bland den breda allmänheten är aktieutdelningar ett relativt okänt begrepp. De personer jag pratar aktier med känner ofta bara till ett sätt att tjäna pengar på vad gäller aktier. Man köper aktien till ett pris och säljer den till ett dyrare pris. Aktieutdelningarna missas dessutom ofta i medierna när man pratar om hur aktier gått under en längre period. Det finns dock hopp då t.ex. Unga Aktiesparare är bra på att lyfta även den delen av aktiesparandet.

Det finns också diskussioner om det är bra eller dåligt att en del bolag delar upp utdelningarna. Om man får hela utdelningen i en enda klump en gång per år kan man snabbt sätta pengarna i arbete. För mig kan det dock vara en fördel även med en spridning eftersom börsen kanske står lägre när jag får min andra utdelning. Då blir min återinvestering bättre. Jag gillar att ha tillgång till kapital utspritt under året. Det är inte säkert att min investering under ett tillfälle blir bättre än om jag delar upp den i två tillfällen. Här får jag hjälp med disciplinen så att säga. Sen blir det där med passiv inkomst pedagogiskt tydligt med utspridda utdelningar.

Vill man sprida utdelningarna ännu mer kan man köpa preferensaktier. Jag har dock inga sådana för tillfället. Det finns för- och nackdelar med preffar men det är en annan historia.

Vilka utdelningar väntar du på? Och har du preffar vill jag gärna veta hur du tänker där?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar