tisdag 8 augusti 2017

Så sparade jag 7822 kronor per år!

Vi brukar ofta prata om att de är de små kostnaderna som man kan spara in mycket pengar på. En latte, en pizza, några öl, taxi hem osv blir tillsammans stora belopp som i stället kan stoppas in i sparandet och bli en pengamaskin. 

Något jag har blivit bra på och som är både lätt och roligt att se att det lönar sig är att se över fasta månadskostnader. Ofta ligger de bara och tickar på för att man tycker att man gjorde ett bra val för fyra år sedan. Men marknaden förändras och det gör också abonnemangen.

Eftersom vi precis flyttat har jag kollat över vårt bredband. Vi har betalat det billigaste priset hos ett stort börsnoterat bolag, vilket är 399 kronor i månaden. På ett år blir det 3000 kr. 

På vår tv från samma bolag har vi massor av playtjänster så netflix och liknande är inte aktuellt. Vi kollade därför på ett mobilt abonnemang och hittade ett för 149 kronor i månaden. Det blir 1788 kronor på ett år.

Att spara 1222 kronor på ett år låter kanske löjligt lite men poängen är att man gör det här med flera fasta avgifter. Jag kan till exempel lägga till att jag sagt upp mitt medlemskap hos SATS vilket kostade 550 kronor i månaden. Det är 6600 kronor på ett år. Med internetbesparingen är jag nu uppe i 7822 kronor på ett år.

Fatta vad pengar man kan spara på att se över sina fasta kostnader!.

Har du något bra exempel på hur du sparat tusenlappar på en årskostnad? 

Ps: har inte slutat träna bara för att jag sa upp SATS

2 kommentarer:

  1. Gjorde precis liknande och kunde spara cirka 5000 kr/året. Bredband kom jag över kampanjpris 129:- /månaden och efter ett år 159:- /månaden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Snyggt! Jag hade galet roligt på gårdagens löptur. Gjorde avstickare från vägen in på stigar över rötter och stenar. Badade i Årstaviken efteråt. Gratis och underbart!

      Radera