söndag 13 augusti 2017

Vinnare i bokutlottningen och sannolikheten att vinna på lotteri

Stort tack till alla som varit med i utlottningen av Per H Börjessons bok. Jag har fått 253 retweets. Jag tycker att det är superkul att dela med mig av mina tankar kring sparande och aktier. Jag vill gärna sprida budskapet så att fler kan inspireras och finna det roliga i att spara pengar. Hoppas att fler hittar till min blogg.

Hur stor är chansen att man vinner en bok som lottas ut på twitter? Hur stor är chansen att man vinner på en lott? Jag är helt säker på att de flesta svenskar drömmer om att bli miljonärer. Jag är också ganska säker på att de flesta tänker ”Lotto” eller ”Triss” som metod att bli miljonär. Jag har en kompis i John-Skogman-town som inte pensionssparat en endaste krona. I flera år har jag hört honom säga: ”Det löser sig! Innan jag blir pensionär har jag vunnit på Lotto.”

Enligt Wikipedia är sannolikheten att vinna högsta vinsten på lotto 7/35 nummer 1 på 6 724 520 per spelad rad. Sannolikheten att vinna en storvinst på en trisslott är 1 på 770 000 lotter. Vad kostar 770 000 trisslotter? En triss kostar väl 30 kronor? 30*777 000=23 100 000. Men det är klart, man kan ju ha tur och vinna på första försöket.

Det tog mig sju år att spara ihop till en miljon kronor. Min kompis kommer förmodligen aldrig att vinna på Lotto, även om han har många försök på sig innan han går i pension.

statistiksamfundet.se kan du läsa mer om sannolikheten att vinna på lotterier och spel. Nu ska jag i stället lotta ut lite böcker som beskriver den rätta och säkra vägen till ekonomisk trygghet. Just det! Jag är så himla impad av alla er som retweetat att jag inte klarar av att bara lotta ut en bok. Jag kör ett gäng böcker istället så blir det lite fler vinnare.

Grattis till följande personer:

Vinnare av ”Så blir du miljonär i hängmattan” blir: Snöbollen

Vinnare av ett bonusex av samma bok blir Peter Perski

Vinnare av bonusbok ”Framgångsrik aktiehandel blir” Ayub Muse

Vinnare av bonusbok ”Bli rik på hållbart sparande” blir wTrader

Vinnare av bonusbok ”Så här får du ett rikt liv som pensionär – Sluta pensionsspara” Ellionor Johansson


Jag hör mig på twitter så får ni er bok. Lycka till med sparandet och grattis i förskott till din första miljard! ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar