måndag 11 september 2017

Därför är det ingen källskatt i AstraZeneca!

Idag var det en händelserik dag för oss som har aktier i AstraZeneca. Särskilt om du har dina aktier i ett ISK hos Avanza. Utdelningen från AstraZeneca fanns på kontot i morse som sig bör, men det hade felaktigt dragits källskatt. Avanza meddelade felaktigheten ganska snabbt och redan imorgon ska vi ha tillbaka pengarna på kontot. 

AstraZeneca har sitt huvudkontor i Storbritannien, och då räknas bolaget som brittiskt. Rimligtvis kan man då tänka att källskatt gäller. Så är det alltså inte. Sverige har nämligen ett särskilt skatteavtal med Storbritannien och Nordirland som bland annat säger att källskatt inte dras. Om jag hittat rätt avtal är det i proposition 2015/16:7 som detaljerna redovisas. 

AstraZeneca kan du alltså ha i ISK. Dessutom borde man kunna ha fler brittiska bolag i sitt ISK. Vilka brittiska bolag skulle du vilja ha?

Förutom dramatiken kring utdelningen fick AstraZeneca höjd riktkurs och visade dessutom positiva data i en studie. Aktien gick upp 2 procent direkt vid öppning. Jag köpte aktien för 490 kronor tidigare i somras och nu ligger jag äntligen plus.

Kul också att H&M fick en höjd riktkurs av Credit Suisse. Kanske kan det börja hända lite positiva saker i H&M nu när kapitalmarknadsdag, kvartalsrapport och utdelning närmar sig.

Apropå källskatt såg jag ett inlägg av Stefan Thelenius med en tabell där källskatt för olika länder fanns med. För vissa norska aktier behöver man inte heller betala källskatt om jag tolkar hans tabell rätt. Här är det inlägget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar