fredag 10 november 2017

H&M testar nya koncept på Karlaplan. Jag besökte butiken med bl.a. ett café.

Jag var precis på väg hem från jobbet när jag läste på Placera.se att H&M på Karlaplan premiärtestar nya koncept. Butiken har byggts om och nu öppnar man med bland annat ett café, H&M Home och möjlighet att få manikyr och träffa en stylist. I övrigt erbjuder man dam, barn, underkläder, accessoarer, skor, H&M Beauty samt periodvis ett mindre urval av externa märken.

Natuligtvis var jag tvungen att åka förbi och kolla. Butiken var full med folk och jag hörde två damer som fnyste åt den långa kön till kassan. De la till och med tillbaka sina varor.

Parallellt med att finansvärlden talat om retaildöden har jag som älskar levande stadskärnor funderat på hur fastighetsägare och stadskärnor ska göra för att fortsätta vara levande. I mina tankar har jag kommit fram till att shopping måste bli en upplevelse. Vi kommer inte att nöja oss med enbart butiker i framtiden. Jag tänker mig att stadskärnor och köpcentrum måste erbjuda något extra som t.ex.  matupplevelser, event, artister, barnpassning etc.

Kanske är det rätt av H&M att testa nya koncept i butikerna. Även jag tror att online kommer att växa kraftigt, men jag tror också att det går att utveckla fysisk shopping som upplevelse. Värt att testa! Jag vill inte bara att det ska gå bra för H&Ms fysiska butiker utan jag vill också kunna vara i en levande pulserande stadskärna även i framtiden.

Här kommer bilderna från Karlaplan.










2 kommentarer:

  1. Intressant, kanske värt att ta en risk och köpa HM på 200kr.

    SvaraRadera
  2. H&M på 200 kronor borde vara en bra nivå att komma i på. Själv ligger jag på 224 kronor.

    SvaraRadera