söndag 14 januari 2018

Skrämmande spaning på Clas Ohlson online

Jag har tidigare hyllat aktiesparande då det inte bara avkastar pengar utan även ger en möjlighet att äga bolag och engagera sig i dem.

Det är på gott och ont och det gäller att hitta en balans i att vara rädd om sina pengar och att vara en långsiktig ägare. 

Ett av mina bolag som står inför nya utmaningar är Clas Ohlson. Vårt nya sätt att använda Internet och smartphones har överrumplat många gamla klassiska bolag. Min gissning är dock att det inte bara är en utmaning utan även en möjlighet för gamla klassiska kedjor som Clas Ohlson och H&M. Det gäller bara att agera och inse de nya spelreglerna.

I ett tidigare inlägg har jag uttryckt min tro på att Clas Ohlson ska klara av det. Det tror jag fortfarande, men när jag i helgen skulle beställa en slagborr fick jag ändå några mindre bra erfarenheter.

Jag noterade att Clas Ohlson inte har fri frakt som grundutbud, att de tar 29 kronor i avgift om du väljer faktura från Klarna, att de har vissa tekniska problem, att de är otydliga i betalningsprocessen, att de har få användarrecensioner och att de kommer långt ner när jag sökte i prisjämförelsetjänster.

När jag som potentiell kund använder nätet har jag inte samma mönster som när jag handlar i en butik. I en fysisk butik eller i en galleria har jag inte samma möjligheter att prisjämföra och det är dessutom mycket krångligare.

På Internet är det oerhört lätt att prisjämföra och då även inkludera frakt, betalningsalternativ, fakturaavgift etc. Jag är mer kräsen och har fler alternativ.

Den insikten verkar gamla klassiske kedjor ha missat. När jag skulle slutföra köpet av min borrmaskin och skulle välja faktura tog det tvärstopp då Clas begärde 29 kronor i fakturaavgift. Dessutom var det otydligt att det var fri frakt (över 499 kr) eftersom fraktkostnaden ändå stod med och skulle dras först i det senare skedet. Att fraktkostnaden fortfarande stod kvar gjorde mig nojig.



Det håller inte om man vill konkurrera på Internet. Clas behöver verkligen se över sin onlinehandel. Jag fick dessutom ett tekniskt fel den första gången jag försökte göra beställningen.



När jag handlar på Internet vill jag ha följande:

  • Fri frakt
  • Möjlighet till retur (inte nödvändigtvis gratis)
  • Faktura utan avgift, t.ex. från Klarna
  • Användarrecensioner
  • Bra pris, vilket jag kollar på google, pricerunner, prisjakt etc.
Jag tycker också att Clas Ohlson ska vara tydligare i reklamen med att de även finns på Internet. ALLA känner till de fysiska butikerna, så varför inte kalla sig clasohlson.se i reklamen? 

Detta ur ett kundperspektiv. Som aktieägare vill jag att bolagen kommunicerar med oss investerare. Jag har tidigare lämnat synpunkter till H&M, Ica, Swedbank m.fl. Samtliga har svarat. När jag lämnat synpunkt till Clas Ohlson har det varit tyst. Vi får se om de svarar denna gång?

Borrmaskinen struntar jag i. Det blir inget köp. Jag går på min sambos förslag att försöka låna en slagborr i stället. Sparad krona!

4 kommentarer:

  1. Tydlig information är a och o i all handel oavsett fysisk- eller onlinebutik, så bra spanat!

    Varför vill du ha faktura från Klarna? Jag skulle inte vilja ha faktura från bolaget ens om jag fick betalt, har inga bra erfarenheter från de gånger jag "tvingats" ha med bolaget att göra.

    Jag kör nästan bara kortbetalningar så man får bonus och köpskydd på i samband med köpet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! :)

      Fakturan behöver inte vara från Klarna. Drog till med det för att det är vanligast och för att Clas Ohlson själva använder Klarna. Sant att det är bäst att betala med kort, men många vill ändå ha faktura och då bör den vara gratis.

      Radera
  2. Tack för din recension av CO. Jag köpte en post nu när de dippade, vi får se om den ger något eller om den får kategoriseras som "korkat köp"... de behöver verkligen skärpa till sig den saken är säker, förhoppningsvis vaknar de väl till efter senaste rapporten och aktieägarnas brutala reaktion.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror inte att det var ett korkat köp. Själv behåller jag mina aktier i Clas Ohlson som jag just nu ligger minus på. Tror att Clas O har alla möjligheter att möte de nya förutsättningarna, men deras onlinehandel förvånade mig.

      Radera